Fontgrootte: +

Hacked!

Door Toine van Balkom

Het was een gewone vrijdagavond. Terwijl ik me in de supermarkt loop te ergeren aan de prijs van een paar plakjes jonge kaas en een doosje eieren gaat mijn telefoon over. Een goede kennis probeert me te bereiken. Ik druk de oproep weg. Ik bel later wel terug als ik afgerekend heb en de zooi in de auto heb geladen. Echter mijn telefoon gaat weer af. Oei, het zal wel spoed zijn, dus ik neem op, terwijl ik door de winkel dender richting de zelfscan kassa.

"Kun jij heel snel jouw mening geven als IT'er over hetgeen wat wij nu meemaken? Wij zijn rond vijf uur gebeld vanuit de fraudeafdeling van de bank met het verhaal dat onze rekeningen gehackt zijn en dat we snel actie moeten ondernemen. Ze weten alles over ons, dus dit komt heel geloofwaardig over. Maar nu ze onze computer hebben overgenomen en een eerste transactie hebben uitgevoerd om spaargeld veilig te stellen worden we toch achterdochtig."

Prompt staat mijn winkelkarretje stil en mijn nekharen overeind. Mijn eerste gedachte is meteen: phishing, digitale bankroof. Ik zeg, "Je moet heel vlug de verbinding verbreken en de computer en mobiele apparaten die gebruikt zijn meteen uitzetten. En daarna meteen de fraudehelpdesk van de betreffende bank bellen om alles te laten blokkeren en zo mogelijk terug te laten draaien. Ik kom er zo aan, want dit gaat misschien wel verder dan dat." Snel ingrijpen en alles laten blokkeren en computers opschonen zorgde ervoor dat de schade beperkt bleef tot enkele duizenden euro's. Dat is al klote natuurlijk, maar het had nog veel erger kunnen zijn. Soms gaan ze naast financiële transacties ook over tot identiteitsdiefstal en zijn de rapen helemaal gaar.

Ook bij deze kennis zat tussen de oren dat de bank nooit belt, sowieso nooit om gegevens vraagt of inbelt op het systeem. Zelfs de fraudehelpdesk van de bank doet zoiets nooit. Deze 'hackers' kwamen echter heel geloofwaardig over. Ze bellen ook net op dat punt in de dag dat je al druk bent en maar vlug meewerkt om het probleem op te lossen. Dit is al het tweede geval binnen een jaar dat ik meemaak in mijn omgeving. De eerste keer was een 'spookfactuur' met een aanzienlijk hoger bedrag wat er heel echt en betrouwbaar uitzag. Nogmaals: een bank belt nooit om geld veilig te stellen en check altijd eerst bij enige twijfel!

Jan Hes; Samen lekker buiten bezig zijn
Kleding kan je een goed gevoel geven