Woningcorporaties in De Kempen hebben hun activiteiten aangepast om de veiligheid van hun huurders en medewerkers niet in gevaar te brengen vanwege het coronavirus.
Kantoren van de corporaties zijn gesloten, geplande afspraken, reparaties en onderhoud gaan anders
Voor de ondertekening van huurcontracten, sleuteloverdrachten en bezichtigingen van woningen organiseren de corporaties verschillende maatregelen, waarbij er zo min mogelijk fysiek contact is en voldoende afstand kan worden gehouden. Alles onder de voorwaarde dat dat praktisch mogelijk is en wat online kan, gebeurt online. Huurders kunnen met vragen terecht bij de corporaties via de mail en telefoon.
Met creatieve ideeën en ludieke acties helpen corporaties kwetsbare bewoners
Medewerkers van woningcorporaties bellen huurders die ouder zijn dan zeventig jaar en informeren hoe het met hen gaat. De medewerkers bieden een luisterend oor en vragen of hulp of ondersteuning gewenst is. De signalen die worden opgevangen worden doorgegeven aan de juiste instanties zoals vrijwilligersorganisaties of organisaties voor sociaal-maatschappelijke dienstverlening. Die kunnen de huurders mogelijk verder helpen.
Oudere bewoners ontvangen een wenskaartje om een hart onder de riem te steken
Oudere bewoners hebben een wenskaartje, met de oproep om te bellen als er iets aan de hand is, van de woningcorporatie ontvangen. Daarop ontvangen de corporaties heel positieve reacties. Juist deze doelgroep heeft dit extra nodig. Veel ouderen krijgen geen bezoek meer en familie mag niet meer komen.
Appartementengebouwen worden extra schoongemaakt
De afgelopen weken (en zolang nodig) worden de appartementengebouwen van woningcorporaties extra schoongemaakt. In deze gebouwen hangt het verzoek om het gebouw ook zelf schoon te houden. Hierbij kunnen bewoners denken aan het regelmatig schoonmaken van de knopjes van de lift, de klinken, leuningen et cetera.
Er wordt soepel omgegaan met huurachterstanden
De woningcorporaties snappen dat bij veel huurders zorgen zijn over het inkomen en dat bewoners moeite kunnen hebben met het betalen van de huur. Bijvoorbeeld omdat iemand als zzp'er werkt en nu dus geen inkomen heeft. Of omdat iemand met een nulurencontract in de horeca geen salaris ontvangt. Het verzoek van de woningcorporaties aan deze huurders is om op tijd aan de bel te trekken. Samen met de huurder probeert de woningcorporatie er alles aan te doen om huurachterstanden zoveel mogelijk te voorkomen.
Bent u huurder van een woningcorporatie en heeft u een hulpvraag in deze coronatijd? Neem dan contact op met uw woningcorporatie. Samen worden de mogelijkheden bekeken.