By Super User on vrijdag 26 juni 2020
Category: Column

Onderwijs op afstand, was het pappen en nathouden of niet?

Het is al wekenlang heerlijk weer en dus zit ik vaak in mijn tuin. In een kinderrijke buurt, dus ik hoor veel blije kinderstemmen en pubergebrom om me heen. En dat pubergebrom klinkt niet altijd even blij! We hebben onze leerlingen gemist de afgelopen maanden en weet u wat nou zo gek is? Die leerlingen hebben ons ook gemist! En niet zo'n beetje ook. Om nog maar niet te spreken van u als ouders. Wat hebben we een diep respect voor hoe jullie dat al die maanden volgehouden hebben. Petje af!

En het lijkt nu allemaal weer zo gewoon. Is het dat wel? En wordt het dat wel? Gelukkig hoorde ik net het bericht dat na de zomervakantie alle leerlingen in het voortgezet onderwijs weer gewoon naar school kunnen. Onderwijs in een klaslokaal, met een leraar voor de troepen, al is het op anderhalve meter. Sociaal gezien veel beter, maar ook zijn er grote twijfels over de kwaliteit van het afstandsonderwijs van de afgelopen maanden.

Die twijfels delen wij. Natuurlijk hebben leerkrachten hun uiterste best gedaan, binnen de mogelijkheden die ze hebben. Maar niemand gelooft echt dat binnen enkele weken totaal omschakelen naar digitaal lesgeven en dit vervolgens maandenlang vol moeten houden echt goed onderwijs oplevert. Bovendien vraag je van de gemiddelde puber wel heel veel motivatie, concentratie, zelfredzaamheid en initiatief om dergelijk onderwijs te volgen. Vraag het maar aan iedere volwassene die op die manier op latere leeftijd nog een diploma heeft gehaald.

Aanpoten dit najaar!
Natuurlijk roepen onze politici dat het allemaal geweldig is gegaan en dat er nauwelijks leerachterstanden zijn ontstaan, maar u en ik weten wel beter. En de schoolleiders en leerkrachten uit ons netwerk geven ook een heel ander beeld. Dat wordt ontzettend aanpoten in het najaar en er zal heel wat ingehaald, bijgespijkerd en getoetst moeten worden. De leerlingen die in staat zijn om zo zelfstandig te werken als de afgelopen maanden van ze verlangd is… die zijn er niet zo veel. De meesten zullen min of meer gedaan hebben wat er van ze gevraagd werd, maar niet meer dan dat. En docenten zouden zichzelf en u als ouders voor de gek houden als ze zouden beweren dat de toetsmomenten die ze nog hebben georganiseerd net zo waardevol waren als in een normale situatie op school.

Kortom, er komt een enorme berg werk op het onderwijs af en veel leerlingen zullen alle zeilen bij moeten zetten om te bewijzen dat ze terecht bevorderd zijn naar een volgende klas. Ze hebben bijna een half jaar contactonderwijs gemist en dat ga je zeker merken.

Herhalen en versnellen
Is het dan allemaal kommer en kwel? Nee, natuurlijk niet. Er zullen zeker nieuwe inzichten zijn rondom lesstof en lesgeven en misschien is deze Coronatijd wel een aanzet tot een vorm van onderwijsvernieuwing. Maar dat is niet iets wat je lichtvaardig en van de ene dag op de andere kunt ontwikkelen. Dat heeft tijd nodig. En voor de leerlingen die nu in de 2e, 3e of 4e klas van vmbo, havo of vwo zitten zal 'de onderwijstrein' in september weer gewoon gaan rijden. Met dezelfde boeken, dezelfde lesstof en dezelfde onmisbare leerkrachten voor de klas. Het wordt voor vele docenten waarschijnlijk lesstof van het afgelopen jaar herhalen, lesstof van het komende jaar versnellen (want het jaar heeft niet ineens meer lesweken) en redden wat er te redden valt. En daar kunnen ze best wat hulp bij gebruiken. Betekent dat dan opnieuw dat u als ouders er weer een taak bijkrijgt? Nou, we durven niet te garanderen dat dat niet zo is. Enfin, Studiewijzer Oisterwijk gaat straks genieten van een mooie, hopelijk redelijk coronavrije zomer en bij de start van het nieuwe schooljaar zijn wij er weer om onze leerlingen te leren plannen, uitleg te geven, leerstrategieën aan te bieden, kortom, om ze deze rare tijd door te helpen. We kunnen eigenlijk niet wachten!