Door Thea Houbraken
Kent u nog de reclame van de paarse krokodil. Vergeten door een kind in het zwembad. Hij staat, duidelijk in het zicht, in het badmeesters hokje. De moeder moet eerst een formulier invullen en bij een ander loket inleveren. De krokodil wordt niet teruggegeven. De officiële procedure moet gevolgd worden. De term 'paarse krokodillen bureaucratie' komt daarvandaan.
De gemeente geeft € 70,00 subsidie op energiebesparende producten. Iedereen heeft een persoonlijke codekaart. Prachtig. We helpen mijn schoonmoeder met bestellen van LED lampen. Voor het gemak ons bezorgadres. De subsidie wordt niet toegekend. Logisch achteraf. Het factuuradres klopt niet met haar code. Geen nood, ik kan officieel bezwaar indienen. Ik leg netjes uit dat de fout bij ons ligt. Ik wordt gebeld dat het bezwaar wordt toegekend. Wel moet ik nog even officieel mijn bezwaar intrekken, om een juridische procedure te voorkomen. Zo gezegd, zo gedaan. Een paar dagen later volgt daarop een brief, dat het bezwaar daadwerkelijk ingetrokken is. Het heeft inmiddels aan tijd en moeite van beide kanten meer gekost dan € 70,00. Maar regels zijn regels.
Ik ben bestuurslid van de buurtvereniging. Onze gegevens moeten doorgevoerd worden bij de KVK. Dat verloopt niet zo soepel. Vastlopen site, storing DigiD. Uiteindelijk lukt het. Eenmaal geregistreerd kan ik het postadres wijzigen.
Nu moeten de penningmeester en ik bij de bank nog geregistreerd worden. Volgens hun brief, in twee minuten gebeurd is. Wij loggen in. Klikken op profiel. Klik op je naam. Die staat er niet. Bij contactpersonen staan we wel, maar dat kan je niet aanklikken. Bellen met de bank. Ondanks dat ik al mijn hele leven bij die bank klant ben, kennen ze mij daar niet. Ik moet een app downloaden. Halverwege de procedure, blijkt dat die app foto's wil hebben van mijn paspoort. Dat was vooraf, niet gemeld. Ik fiets daarvoor naar huis.
Even later wordt mijn gezicht ook nog gescand. Hé sta ik hier terecht, of wil ik gewoon vrijwillig wat leuke activiteiten organiseren voor mijn buurtgenoten? Een uur verder zijn we officieel geregistreerd.
De volgende dag krijg ik van de KVK een bevestigingsbrief van de adreswijziging. Mooi. Wacht even, het telefoonnummer klopt niet. Geen nood, binnen zes weken kan ik bezwaar maken. Helaas gaat me dat niet meer lukken. Zojuist is het stop