'Life is what happens to you while you're busy making other plans'. Een bekende uitspraak van John Lennon over het leven dat je overkomt terwijl jij bezig bent met andere plannen. Daar kunnen we allemaal over meepraten. Niemand had een coronapandemie in zijn planning opgenomen.
Wereldwijd zet een besmettelijk virus het leven op zijn kop. Ernstige zieke mensen hebben intensieve zorg nodig. Familieleden blijven verontrust achter terwijl hun dierbaren vervoerd worden naar ziekenhuizen waar nog een IC-bed vrij is. Overbelast ziekenhuispersoneel draagt onder uitzonderlijke omstandigheden zorg voor de toestroom van patiënten. Vakantieverlof wordt ingetrokken en met vereende krachten bieden ze het hoofd aan de crisis. Applaus volgt.
Het coronavirus slaat hard toe. Er zijn veel doden te betreuren. En er worden rigoreuze maatregelen genomen om de verspreiding van het virus in te dammen. Covid-19 trekt geen eenduidig spoor. Niet iedereen raakt besmet, niet iedereen wordt ernstig ziek, niet iedereen gaat dood. Een aantal mensen heeft nauwelijks klachten, anderen houden blijvende klachten. Er zijn mensen die het geluk hebben de dans te ontspringen. En er zijn mensen die de eigen ervaringen verheffen tot 'de waarheid'. Een nieuw 'virus' volgt.
De voedingsbodem voor dit nieuwe virus? De algoritmen van sociale media zoals Facebook, Instagram en Youtube. De algo... wat? Een korte uitleg: een algoritme is een wiskundige formule, een stukje code, waardoor in jouw 'timeline' berichten te zien zijn die volgens die code bij jouw interesses en voorkeuren passen. Het zijn ingebouwde aannames gebaseerd op bijvoorbeeld je postcode: als je in wijk X woont dan zul je wel rijk zijn. Of als je op Youtube een poezenfilmpje hebt gekeken dan biedt Youtube je automatisch meer kattenfilmpjes aan: de populairste bovenaan. Let wel: populair betekent op internet vaak sensationeel, want dat levert veel 'clicks' op. En dus geld.
Algoritmen zijn nooit neutraal. De makers van deze codes doen dat met een bepaald doel. Om geld te verdienen. Of om de publieke opinie te beïnvloeden. Klik je op berichten met als kop 'Het coronavirus bestaat niet', 'Het is maar een griepje' of 'De MSM (mainstream media) verspreiden nepnieuws'. Of misschien heb je Facebook-vrienden die dergelijke berichten delen. Dan is de kans groot dat de algoritmen van sociale media ook jouw timeline 'besmet' hebben. De remedie? Een gezonde dosis mediawijsheid! Check www.mediawijsheid.nl. En laat je leven niet overnemen door gemanipuleerde algoritmen terwijl je druk bent met je eigen plannen.